Pardot inzetten als Marketing Automation tool

Als u momenteel gebruikmaakt van Salesforce, dan heeft u waarschijnlijk ook al eens gehoord van Pardot. Misschien maakt u gebruik van MailChimp, Campaign Monitor of een andere tool om e-mailmarketingcampagnes op te zetten. Of gebruikt u beiden, zowel Salesforce als een e-mailmarketing tool, dan wordt u waarschijnlijk enthousiast van de mogelijkheden die Pardot te bieden heeft.

Heeft u nog nooit van Pardot of Marketing Automation gehoord? Geen probleem, in deze blog gaan we in op zowel Pardot als Marketing Automation, zodat iedereen, bekend of onbekend, een compleet beeld krijgt van de mogelijkheden.

Wat is Pardot?

Pardot is in de basis een leadgeneratie en lead nurturing platform. Het platform sluit naadloos aan met Salesforce en is onderdeel van Marketing Cloud. Het platform biedt ondernemers de mogelijkheid om de effectiviteit van hun communicatie te volgen en te meten, inzicht te krijgen in gebruikersgedrag en gepersonaliseerde content aan te bieden op basis van data en specifieke criteria. Ooit gehoord van de marketingterm: Right Place, Right Time? Met Pardot stuurt u de juiste boodschap, op het juiste moment naar de juiste persoon.

Wat is Marketing Automation

Voordat we dieper ingaan op Pardot gaan we eerst terug naar de basis van Marketing Automation. Op internet zijn veel verschillende definities van Marketing Automation terug te vinden, maar persoonlijk herkennen we ons het meest in de onderstaande:

“Marketing Automation is een strategie waarmee u prospects kunt opwarmen met gepersonaliseerde en bruikbare content met als doel prospects te converteren naar klant en klanten te converteren in loyale klanten”.

Marketing Automation wordt ingezet om hoogwaardige leads te genereren, productiviteit te verbeteren en conversie te verhogen. Ook wordt het gebruikt voor up- en cross sell mogelijkheden bij bestaande klanten. Marketing Automation heeft de laatste jaren een sterke groei doorgemaakt binnen de B2B markt, maar wordt ook binnen de B2C markt steeds populairder.

Voordelen van Marketing Automation

Marketing Automation brengt voor u als ondernemer verschillende voordelen met zich mee:

  • Verhoogt de relevantie voor uw doelgroep
    Een van de belangrijkste voordelen van Marketing Automation is het verhogen van de relevantie voor uw doelgroep. Doordat men steeds kritischer zoekt, is het noodzakelijk om gepersonaliseerde, doelgerichte content aan te bieden. Content die aansluit bij de interesses en gebeurtenissen die op dat moment plaatsvinden. Door te voorzien in de informatiebehoefte helpt u iemand sneller door de buyer journey heen.
  • Brengt sales en marketing samen
    Bij veel bedrijven opereren marketing en sales op hun eigen eilandje. Marketing zorgt voor de naamsbekendheid, branding en generatie van leads en sales heeft de taak om aangeleverde leads om te zetten in orders. Vaak ontstaat er een discussie doordat sales klaagt dat er slechte leads aangeleverd worden, terwijl marketing vindt dat onderschat wordt hoe moeilijk het is om leads te kwalificeren.Marketing Automation brengt sales en marketing bij elkaar. Door gezamenlijk een lead nurturing en lead scoring plan op te stellen en dit te automatiseren, kunnen beide afdelingen zich focussen op hun kerntaken.
  • Automatiseert en versimpelt terugkerende taken
    Terugkerende taken worden geautomatiseerd, waardoor tijd besteed in het opvolgen van leads vermindert. Denk bijvoorbeeld aan het handmatig toevoegen van een lead in het CRM-systeem, het versturen van e-mails, het bijhouden van activiteiten van een lead en het beoordelen van de kwaliteit. Met behulp van Marketing Automation krijgt zowel sales als marketing een goed beeld van de kwaliteit van de lead en worden alleen kwalitatieve leads met een hoge score opgevolgd.
  • Maakt data inzichtelijk
    Met behulp Marketing Automation wordt er een database opgezet, waarin gegevens van potentiele leads opgeslagen worden. Verzamel data op basis van de acties die de lead uitvoert en gegevens die de lead afstaat, zoals het bezoeken van de productpagina of het invullen van een formulier. De data geeft inzicht in de informatiebehoefte, waardoor het mogelijk wordt om zeer relevante content aan te bieden.
  • Het levert meer leads op
    Door kwalitatieve content te schrijven en dit met behulp van Marketing Automation op het juiste moment naar de juiste persoon te sturen, zorgt u ervoor dat leads voorzien worden in hun informatiebehoefte. Bied premium content aan, zodat uw doelgroep overgehaald wordt om gegevens achter te laten.
  • Verbetert de ROI
    Tot slot draagt Marketing Automation bij aan het verbeteren van uw ROI. Het helpt met het opwarmen van leads, die op dit moment nog niet klaar zijn om over te gaan tot een aankoop. Lead nurturing heeft een sterke invloed op het aantal kwalitatieve leads dat overdragen wordt aan sales. Investeer minder tijd in het opvolgen van leads en converteer meer leads naar klant.
De aansluiting met Pardot

Nu duidelijk is geworden wat Marketing Automation precies is en welke voordelen het met zich meebrengt, kunnen we zien hoe Pardot hierop aansluit en welke mogelijkheden dit voor u als ondernemer biedt. De vijf belangrijkste functionaliteiten binnen Pardot zijn:

  • Leadgeneratie
    De eerste stap in lead nurturing is het achterhalen van het e-mailadres van een lead. Gebruik Pardot landingspagina’s en formulieren om data te verzamelen. Bekijk statistieken om inzicht te krijgen in de prestaties van uw marketingcampagnes.
  • Leadmanagement
    Kwalificeer leads met behulp van scoring en grading, warm leads op met e-mails en journeys, segmenteer op basis van criteria en gebruik dynamische content om uw mails te personaliseren.
  • E-mailmarketing
  • Stel professionele e-mailcampagnes samen om de resultaten te verbeteren en de betrokkenheid te vergroten bij zowel potentiele als bestaande klanten. Creëer een door de marketingafdeling goedgekeurde e-mailtemplate die door iedereen gebruikt kan worden om e-mails op te stellen.

  • Samenwerking tussen marketing en sales
    Ontwikkel een lead nurturing en lead scoring plan, zodat marketing en sales samen werken aan het genereren en opvolgen van kwalitatieve leads. Met Salesforce Engage (add-on) krijgt uw salesafdeling realtime meldingen over het gebruikersgedrag en de activiteiten van betrokken leads.
  • Rapportage
    Meten is weten! Met de ingebouwde rapportage tools meet u vrij eenvoudig de effectiviteit van uw marketinginspanningen en ROI. Bekijk welke campagnes het beste presteren, weet waar het conversiemoment ligt en neem weloverwogen beslissingen op basis van data.

Zoals u kunt zien bevat Pardot alle functionaliteiten die u van een goede Marketing Automation tool mag verwachten. Van het genereren en nurturen van kwalitatieve leads tot aan het bieden van persoonlijke content en meten van resultaten. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van Pardot voor uw bedrijf, neem dan contact met ons op.