Lightning Experience: De beste CRM user interface

Arno Epping
20 december 2016

Lightning Experience

Lightning Experience is dé nieuwe interface van Salesforce. Degene die de nieuwe interface al hebben kunnen aanschouwen zullen beamen: het is een hele verbetering ten opzichte van Salesforce Classic. Niet alleen de gebruikersinterface heeft een grote sprong gemaakt, er zijn ook 171 functionaliteiten bijgekomen! Hieronder een overzicht van de belangrijkste verbeteringen.

Lightning componenten

De basis van Salesforce Lightning ligt in het feit dat een Lightning pagina is opgebouwd uit componenten. Deze componenten bieden qua interface veel meer mogelijkheden dan de ietwat statische opbouw van Classic. Voorbeeld hiervan is dat belangrijke gerelateerde lijsten nu een prominentere plek kunnen krijgen op de detailpagina van een record. Daarnaast bieden componenten ook eindeloze mogelijkheden om de homepage veel relevanter en bruikbaarder te maken voor uw bedrijf. Voorbeelden hiervan zijn een overzicht van uw beste deals, of een performance chart om te zien hoeveel deals uw organisatie binnen heeft gehaald dit kwartaal, en hoe ver uw organisatie nog van haar doel verwijderd is. Salesforce ontwikkelaars zijn ook razend enthousiast over de Lightning componenten. Zo zijn in de Appexchange al 71 gratis componenten te downloaden om uw Salesforce omgeving nog beter te maken. U kunt hier bijvoorbeeld een component downloaden die op een visuele manier de hiërarchie van uw organisatie weergeeft (organigram). Een ander voorbeeld is een component die kan worden gebruikt voor enquêtes binnen uw organisatie. Uw system administrator kan deze plaatsen op uw homepagina en bijvoorbeeld een vraag met antwoorden plaatsen, waarna gebruikers hun antwoord kunnen achterlaten. 

De Lightning assistent

Als u overschakelt naar Salesforce Lightning, krijgt u naast de bovengenoemde verbeteringen ook nog eens een persoonlijke assistent. Een assistent die u bijvoorbeeld herinnert aan achterstallige taken of als een opportunity al 30 dagen niet is aangepast.

 

 

Kanban

Nieuw in Salesforce Lightning is de kanban. Dit is een dynamische visuele weergave van uw opportunity’s (verkoopkansen) of leads, waarin u direct kunt zien in welke fase de records zitten. Niet alleen krijgt u op deze manier een volledig overzicht van al je opportunity’s en leads, ook kunt u ze middels klikken en slepen naar andere fases verplaatsen. Op het moment dat u dat doet dan berekent Salesforce automatisch de verwachte totale omzet van de desbetreffende fase.

Activity Timeline

Ook nieuw in de Lightning Experience is de activity timeline. Dit is een component die op elke record pagina staat en alle verstreken activiteiten laat zien, zoals e-mails, afspraken en taken. De timeline laat niet alleen de verstreken activiteiten zien maar ook in de toekomst geplande activiteiten, zodat u meteen herinnert wordt aan bijvoorbeeld een belafspraak.

 

Global Actions

Een nieuwe handige functie van Salesforce Lightning is dat u snel een nieuw evenement, taak of notitie kan aanmaken doormiddel van global actions. Deze knop is, ongeacht waar u zich bevind in uw Salesforce omgeving, altijd te vinden in de rechterbovenhoek (zie plaatje). Deze actions zijn aanpasbaar zodat ze kunnen worden gemaakt op een manier waardoor uw organisatie er het meeste aan heeft. Wat ook erg mooi is aan deze functie is dat als je op een global action klikt, de desbetreffende actie in een apart scherm als een soort tabblad in je Salesforce omgeving wordt geopend. Zodoende kunt u bijvoorbeeld meerdere notities tegelijkertijd open hebben staan, en ook nog eens navigeren door je Salesforce omgeving zonder dat deze notities moeten worden afgesloten.

 

Dit is slechts een klein overzicht van de nieuwe Lightning interface en de bijbehorende verbeterde functionaliteiten. Wilt u overschakelen naar Salesforce Lightning of wilt u meer informatie wat Lightning voor uw organisatie kan betekenen? Twijfel niet om contact op te nemen!

 

 

Winter ''17 Release Updates

Arno Epping - 20 december 2016

Lees hier alles over de laatste Winter ''17 Release. Haal alles uit uw Salesforce licentie.

Lees meer...

De visie van GrowPromoter op NPS: Belangrijk voor groei!

Sergio Saman - 20 december 2016

De visie van GrowPromoter op NPS: belangrijk voor groei! Op de stelling NPS wel of niet? kan GrowPromoter maar één antwoord geven: natuurlijk wél NPS. We onderbouwen dat graag!

Lees meer...

Lightning Experience: De beste CRM user interface

Arno Epping - 20 december 2016

Lightning Experience is dé nieuwe interface van Salesforce. Degene die de nieuwe interface al hebben kunnen aanschouwen zullen beamen:

Lees meer...