Field Service Lightning is inmiddels een kleine drie jaar op de markt en we zien dat veel bedrijven – ook binnen de Nederlandse markt – de overstap maken. Maar waarom kiezen bedrijven voor Field Service Lightning en wat zijn de voordelen?

Customer (service) experience verlengen tot aan huis

Veel bedrijven werken vandaag de dag met verschillende systemen om hun klantrelaties te onderhouden. Nu gaat dat binnen één afdeling nog redelijk goed, maar werk je met meerdere afdelingen en meerdere systemen (bijvoorbeeld: een frontoffice, backoffice en field service) dan zie je al vaker dat er qua systemen veel afwijkingen zijn. Daarnaast is er weinig overlap en haast geen samenwerking tussen deze systemen. Een buitendienst medewerker heeft bijvoorbeeld een kennisbankartikel nodig om het probleem van de klant te verhelpen. Hij ontdekt dat alleen front- en backoffice toegang hebben tot het systeem, waardoor hij dit probleem niet kan oplossen. Een ander praktijkvoorbeeld: een klant belt naar de servicedesk omdat de servicemonteur de storing niet heeft verholpen. De servicedeskmedewerker wil het servicerapport en de werkbon inzien. Vervolgens blijkt dat deze rapporten worden bijgehouden in een ander systeem waar de medewerker geen toegang tot heeft.

Op managementniveau zien we hetzelfde gebeuren. Rapporten maken inzichtelijk hoe uw frontoffice, backoffice en field service los van elkaar presteren. U wilt echter weten hoe uw gehele customer service presteert en niet een enkele afdeling. Doordat data een andere format heeft, zie je vaak dat resultaten individueel worden geanalyseerd, terwijl de drie afdelingen samen customer service vormen.

Salesforce lost al deze problemen op en biedt nog meer dan dat! Er is een complete samenhang in het systeem, waardoor de samenwerking wordt gestimuleerd en geïntegreerd. Een servicemonteur heeft dezelfde informatie als een binnendienstmedewerker en andersom. Door deze samenhang kan er efficiënter worden gewerkt. Daarnaast is het mogelijk om alles in een keer te analyseren. Hierdoor ontstaat er een beter beeld van de customer service. Binnen Salesforce zijn de resultaten van uw afdeling in overzichtelijke grafieken te analyseren. Hierdoor kunt u knelpunten binnen uw customer service beter signaleren en optimaliseren.

Waar ligt de kracht van Field Service van Salesforce?

Waar ligt nu echt de kracht van deze add-on? Salesforce heeft een aantal slimme toepassingen gebouwd, waardoor de add-on uniek is. Binnen Salesforce zijn de volgende functies volledig geïntegreerd:

  • Volledig mobiel beschikbaar
  • Digitale ondertekening via de app
  • Voorraadbeheer van zowel magazijn als voertuig
  • Offline werken via mobiel
  • Real-time inzicht waar je field service zich bevindt via Google Maps + verkeersinformatie
  • Barcode scanner
  • Territory management
  • Crew planning
  • Spoedafspraken
  • Automatische en slimme planning

Dit is een greep uit de handige features van Salesforce Field Service. Er zitten een aantal features bij die ontzettend handig zijn. Tevens is Salesforce hierdoor markt onderscheidend aangezien het allemaal naadloos aansluit op Service Cloud, Sales Cloud en Marketing Cloud.

Profit4SF en Field Service Lightning

Wij zijn zelf razend enthousiast op het gebied van Field Service en spelen al een tijdje in op deze ontwikkelingen. Inmiddels hebben wij meerdere projecten geïmplementeerd en geoptimaliseerd. Uiteraard hebben wij diverse gecertificeerde Field Service Lightning specialisten in dienst die u graag verder helpen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden van Field Service, neem dan contact met ons op via info@profit4sf.nl.