De mogelijkheden van B2B Commerce

Wellicht heeft u de term B2B Commerce al eens voorbij zien komen. Maar wat is B2B Commerce precies en wat zijn de mogelijkheden voor u als ondernemer? In deze blog leggen wij het haarfijn voor u uit.

  1. Van fysieke winkels naar webwinkels
  2. Persoonlijke service is key
  3. Salesforce B2B Commerce Cloud is dé oplossing
  4. Salesforce en de customer journey (Pardot)
  5. Salesforce Field Service
  6. Salesforce Einstein Analytics
  7. Waarom B2B Commerce Cloud?
  8. Profit4SF helpt u Commerce Cloud implementeren
  9. Bronnen
1. Van fysieke winkels naar webwinkels

Alle bedrijven die zich richten op de consumentenmarkt (B2C) hebben de afgelopen jaren een transformatie doorgemaakt van fysieke winkels naar webwinkels. Steeds meer winkels verdwijnen uit het straatbeeld en de focus komt steeds meer te liggen op de online aanwezigheid. E-commerce is de afgelopen jaren een “must have” geworden.

In Europa is de e-commerce markt in 2017 gegroeid naar €534 miljard euro. Hoewel de cijfers over 2018 nog niet bekend zijn is de verwachting dat in 2018 de omzet is gegroeid naar meer dan €600 miljard. Klanten hebben het gevoel dat zij persoonlijk benaderd worden met aanbiedingen op maat. Als een levering te lang duurt of een artikel niet naar wens is, wil de klant direct contact met de klantenservice om zijn probleem te laten verhelpen.

2. Persoonlijke service is key

Het liefst wil de klant via zoveel mogelijk kanalen, zoals e-mail, telefoon, live chat of via social media geholpen kunnen worden, waar dan ook op de wereld en ongeacht het tijdstip.

Deze persoonlijke service is momenteel reeds volledig geïntegreerd binnen de consumentenmarkt. Maar waarom nog niet binnen het bedrijfsleven (B2B)? Steeds meer mensen verwachten in het bedrijfsleven dezelfde behandeling als op de consumentenmarkt.

3. Salesforce B2B Commerce Cloud is dé oplossing

Dit vergt een grote procesverandering binnen de bedrijfsvoering van de verkopers. In de digitale wereld waar big data en kunstmatige intelligentie de trend is, is het van essentieel belang om passende software te vinden. Software voor uw e-commerce, CRM, Klantenservice en Marketing. U kunt dit oplossen door verschillende software programma’s aan te schaffen die amper met elkaar kunnen communiceren.

Maar u kunt ook kiezen voor een alles in één oplossing: Salesforce, inclusief B2B Commerce Cloud.

4. Salesforce en de customer journey (Pardot)

Het voordeel van Salesforce is dat bijna alle afdelingen binnen uw bedrijf met één programma en vanuit één database werken. Alle informatie zit op één plek, waardoor u alle informatie van de klant bij elkaar hebt.

De klant kan zelf via de B2B Commerce omgeving zijn bestellingen doen. Hij kan deze direct afrekenen of een aanbieding op maat opvragen. De Sales afdeling kan deze bestellingen en offerte-aanvragen in Salesforce bekijken en analyseren om vervolgens over te gaan tot up sell/cross sell/deep sell.

Op hetzelfde moment kan de marketingafdeling bekijken in welke productcategorie de klant geïnteresseerd is en op die manier via de Salesforce cloud: Pardot de klantreis begeleiden. Een gerichte customer journey moet ervoor zorgen dat de klant niet alleen een loyale klant wordt, maar ook het gevoel houdt dat hij persoonlijk en op maat wordt geholpen.

Als de klant dan toch een vraag of klacht heeft kan de klantenservice bij een binnenkomende e-mail of een telefoongesprek direct de contactgegevens, en bestellingen inclusief verzendstatus bekijken.

5. Salesforce Field Services

Het kan ook zo zijn dat een monteur op pad moet worden gestuurd voor installatie of onderhoud. Door middel van Salesforce Field Service Lightning kan de planner eenvoudig de te verdelen werkopdrachten inzien en verdelen onder de monteurs, die via een app alle benodigde informatie krijgen.

6. Salesforce Einstein Analytics

Al deze informatie is data, waar analisten met behulp van Salesforce Einstein Analytics op zoek kunnen gaan naar patronen om zo de andere afdelingen nauwkeurig advies te geven over de vervolgstappen.

7. Waarom B2B Commerce Cloud?

In 2017 heeft Salesforce CloudCraze overgenomen. Salesforce B2B Commerce/CloudCraze is één van de grootste aanbieders van e-commerce software speciaal gericht op Business to Business. Maar wat is het verschil tussen B2C Commerce en B2B Commerce? Bij B2C Commerce gaat het om een groot aantal consumenten die relatief kleinere bestellingen doen. Deze bestellingen moeten zo snel mogelijk worden afgerekend, vaak via iDEAL of creditcard. B2B Commerce zich richt op een kleiner aantal bekende kopers die complexe en grote bestellingen plaatsen.

Daarnaast komt het vaak voor dat de accountmanagers bepaalde prijsafspraken maken met klanten. Klanten kunnen in verschillende groepen worden opgesplitst op basis van de grootte van hun bestellingen (bijvoorbeeld Brons, Zilver, Goud of Platinum) of in categorieën met klantspecifieke producten en diverse prijslijsten. Daarnaast ziet u bij B2B Commerce dat er vaak sprake is van terugkerende bestellingen die met de creditcard worden betaald.

In welke sectoren wordt B2B Commerce al volop gebruikt?
Met stipt op één staat de manufacturing branche. Door middel van configuratie kunt u eenvoudig terugkerende bestellingen doen. Ook de aanschaf van complexere producten die uit meerdere onderdelen en variaties bestaan, kunt u eenvoudig samenstellen en bestellen.

Op plek twee staan consumentengoederen. Denk hierbij aan horecagelegenheden of sportverenigingen die hun voorraadbeheer bestellen via de website van de distributeur, maar ook kapsalons en wellnesscentra die hun producten inkopen voor de consument.

Op nummer drie staan softwarepakketten en media abonnementen. Steeds meer producten worden verkocht op basis van een abonnement. B2B Commerce heeft hier uitstekende oplossingen voor waar u kunt beslissen wat het wekelijkse/maandelijkse/jaarlijkse terugkerende bedrag is, hoe vaak het product moet worden geleverd en wat de eenmalige kosten zijn.

8. Profit4SF helpt u Commerce Cloud implementeren

Belangrijk tijdens de implementatie is dat u uiteindelijk een systeem neerzet wat voor u nadenkt. Door het systeem te koppelen met uw ERP-systeem en uw Productenbeheer, kunt u de facturen direct versturen en de voorraad direct bijwerken.

Profit4SF is niet alleen gespecialiseerd in het implementeren van Salesforce, maar ook alles wat daarbij komt kijken. Vraagstukken waar Profit4SF uw graag bij ondersteunt tijdens de implementatie zijn:

– Hoe kan ik mijn verkoopproces zo veel mogelijk automatiseren?
– Hoe gebruik ik data om betere beslissingen te kunnen nemen?
– Hoe zorg ik ervoor dat ik goede rapportages kan maken die het bedrijf helpen om betere beslissingen te maken.

9. Bronnen